Peloponesos 2003

Mellan den 18-25/4 besökte jag och Anders Selmer med familjer Peloponesos som utgör den södra halvön på det Grekiska fastlandet. Området har en mycket artrik herpetofauna med flera endemiska arter. Totalt finns ca 49 arter där flera har upptäckts under senare år. Viktiga källor om förekomster och utbredning var artiklar av Henrik Bringsö och uppgifter från Lars Bergendorf som besökt området för att titta på Herpetofauna 2000? Under vår resa sågs 19 arter trots dåligt väder under de första dagarna. Färdvägen gick runt halvön medsols via Epidaurus-Mystra-Pyros-Kalogria-Zachlorou. Tidpunkten för besök var bra för att se herpetofauna men vädret är fortfarande osäkert så här tidigt på säsongen. Lägre fram på året är vädret stabilare men då minskar också möjligheterna att se grodor och salamandrar. Floran var mycket rik och frodig efter allt regnande och totalt sågs ca 15 orkidearter.

Dag 1
Från Aten körde vi på motorvägen till Korinthkanalen där det blev paus med lunch. Vi fortsatte sedan till de antika lämningarna vid Epidaurus där regndropparna hängde i luften och inga arter observerades. Bland ruinerna fanns många tillfälliga vattensamligar efter de omfattande regn som varit de senaste dagarna. Området lär vara rikt på ödlor då vädret är bra. Färden fortsatte till Tolo där vi bodde över natten. Här fanns uppgifter om både nakenfingergecko och Turkisk gecko men i det kalla vädret sågs inga djur.

Dag 2
Vi startar tidigt och besöker lämningarna efter antika Mykene som ligger mycket vackert på bergssluttningarna i dalen nordväst Nafplio. Vädret var halvklart med risk för skurar och fortfarande lite kyligt. Här fick vi se den första peloponesiska murödlan i bortre delen av palatsområdet. Soliga och varma dagar lär de vara mycket talrika här. Vi fortsätter sedan söderut längs kusten och korsar Parnonbergen med regn stora delen av vägen. Stopp görs vid bäckraviner på ca 1000 meters höjd där romklumpar (troligen R graeca) ses men inga grodor. Vi fortsätter mot Sparta och gör ett stopp innan staden där gröngrodor hörs från floden. Här skall bara Pelophylax kurtmuelleri finns enligt Arnold så det var troligen denna som hördes.

Dag 3
En stor del av dagen ägnades åt ruinstaden Mystra som ligger otroligt vackert på sluttningen av Taygetesbergen med sina snöklädda toppar väster om Sparta. Dagen började med strålande sol och relativt klart väder för att fram mot lunch bli mulet med regn. I den nedre delen av Mystra sågs nakenfingergecko i mur, johannesödla och Peloponesisk murödla (Anders såg) och ung individ av Morisk landsköldpadda. Vi gick även en liten vandring i ravinen söder om Ruinstaden men såg inga arter. På eftermiddagen åker vi upp i Taygetosbergen på stora vägen som går över till Kalamata. Några stopp görs för att leta efter grekisk groda utan resultat. Det duggregnar och är kallt på 1000-1200 m ö h. Vi tar in på gasthaus Kanada strax innan högsta passet men ser inget av den fina utsikten i dimmolnen.

Dag 4
Vi ger oss iväg ganska tidigt. Sikten är bättre men det är fortfarande mulet. Frukost intas vid kafé i hösta passet. Sedan börjar nerfarten och direkt efter första byn stannar vi vid bäckravinen. Ganska snart hittar Anders en grekisk groda och nästan samtidigt får han se en ödla som visar sig vara en grekisk kölödla. Båda var kryss och ger anledning till många fotografier. Den kyliga förmiddagen gör att de är relativt långsamma och lätta att fotografera. Färden fortsätter sedan i det mycket tilltalande landskapet några kilometer innan ett nytt stopp görs vid ett intressant område med varierade buskrika betesmarker med insprängda olivodlingar på ca 800 m ö h. Orkiderikedomen är mycket stor och under en sten hittar vi en Ormskink. Tre nya kryss på bara en halvtimme är en bra start på dagen. Vi fortsätter nerför bergen och gör ett stopp ovanför Kalamata med utsikt över bukten. Här ses några nya orkidéer men ingen herpetofauna. Vi sträckkör sedan till Pyros där vi äter lunch. Det slutar regna och klarnar upp men börjar blåsa kraftigt. Vi åker ut till sandtungan mellan bukten och lagunerna i norr. Här finns den enda lokalen för afrikans kameleont i Europa och vi hoppades givetvis att få se arten. Förutsättningarna var inte så bra då den hårda vinden blåste upp sand som piskade i ansiktet och riskerade att förstöra kikare och kameror. Vi gick en runda på den iordningställda naturstigen men såg inget speciellt. Skyltarna längs stigen berättar dock om ett mycket rikt grod- och kräldjursliv med bäck- och kärrsköldpaddor, lövgrodor, grönfläckig padda, kameleont, morisk sköldpadda m.m. Vi återvänder till Pylos och gör två stopp på vägen. Det första är där vägen börjar klättra uppåt från den kustnära slätten. Här i lä bland olivträden ser vi en långsbensgroda, en ung jättesmaragdödla och en morisk landsköldpadda. Det andra stoppet sker strax efter avtagsvägen mot Kalamata på en kulle med olivlundar och fin utsikt över kusten. Efter att ha lyft ett antal stenar hittar jag en orm som efter noggranna studier visar sig vara en pilsnok. Trots dåligt väder blev utdelningen bra idag.

Dag 5
Äntligen riktigt fint väder. Vi ger oss iväg tidigt och stannar vid de antika lämningarna efter Nestors palats och äter frukost. Vi den norra parkeringen intill vägen står många gamla olivträd där flera nakenfingergeckos sitter och solar sig i morgonvärmen. I muren sitter även peloponesisk murödla. Härifrån sträckkör vi till Kalogria på ca 3 timmar. Kalogria är ett mycket spännande naturområde med laguner, sanddyner och hagmarkslandskap med både tall och ek. Norr om det flacka området reser sig en ett par hundra meter hög bergsrygg med främst buskvegetation. Några hotell och pensionat har byggts längs vägen ut till kusten men fortfarande är det relativt oexploaterat och hyser stora naturvärden. Efter lunch tar vi en promenad vid stranden och upp längs klippkusten norrut på stigar. Maccian är tät och det är svårt att lämna stigen längs sluttningen. Uppe på bergsryggen finns ett halvöppet betat landskap. Floran var rik och ett stort antal vandringsgräshoppor skrämdes upp ur buskvegetationen då vi passerade. Vi checkar in på ett av pensionaten och gör efter middagen en utflykt till den stora lagunen i öster i skymningen. Kören av gröngrodor, grönfläckig padda och lövgroda är imponerande och det går att urskilja både P kurtmuelleri och P epeiroticus bland gröngrodorna. Vi lyckas dock bara få syn på epeirotica.

Kalogria, Pines and Lagoon © Per Blomberg

Dag 6
Återigen en dag med underbart väder. Vi beslutar oss för att undersöka området väster om lägerbebyggelsen vid stora lagunen, ca 1 km längs vägen inåt land. Här finns en gles tallskog med gläntor och dammar som verkar intressanta. Vid en damm var det full fart på R epierotica som sitter i flytbladsvegetationen. I kanten sitter en jättesmaragdödla och på en stubbe intill hittar vi en johannesödla. Vi fortsätter ca 1 km till kanten av mer öppet landskap i sydöst och går en promenad västerut i ekhagen till den långsmala våtmarken i väster. I en bladtuva av örnbräken upptäcks den första tauriska murödlan. I kanten av våtmarken finns öppet vatten med mycket R epeirotica, två gånger ses en obestämd orm simma nere i vattnet och en kärrskäldpadda sitter i strandkanten. Plötsligt får vi se en sandvipera i buskkanten och lyckas komma tillräckligt nära för att fotografera innan den ringlar in i buskagen. Pulsen slog något fortare i ren upphetsning över krysset och respekt för ormen och dess gift. Färden fortsätter sedan vidare mot bergen öster om Patras. Vid avfarten från motorvägen stannar vi som hastigast och en vanlig murödla ses på en mur. När vi kört en bit upp i bergen stannar vi mellan Katarrankis och Dendra och undersöker de halvöppna betade sluttningarna med många stenmurar. Här finns gott om peloponeisk murödla trots att vi är utanför utbredningen i Arnold. Här ses även unga smaragdödlor. Det mulnar på och vi fortsätter till Kalavryta och vidare till den lilla byn Zachkorou nere i ravinen någon mil norr om Kalavryta. På vägen ses en överkörd pilsnok. Här övernattar vi på det ena av de två pensionaten.

Dag 7
7.44 väcker oss det lilla lokala tåget som går på smalspårjärnvägen i ravinen. På vägen ner mot kusten i norr stannar vi ett par gånger och ser bl a 2 R graeca vid Kernitsa halvvägs till kusten. Lunchpaus sker vid antika Korinth där en johannesödla hittas under en massa massonitskivor (alltid spännande att lyfta saker). Sedan sträckkör vi till flygplatsen i Athen efter en mycket givande vecka på Peloponesos.

/Per Blomberg

Please remember that all material on the club100 site is strictly copyrighted.